Ratib Al Atthas

Ratib ini ditulis oleh al-Habib Umar bin Abdurrahman al-Atthas dan sekarang telah berusia kira-kira 400 tahun. Sampai kini Ratib ini banyak dibaca di negara-negara seperti di Afrika termasuk Darussalam, Mombassa dan Afrika Selatan. Juga di England, Burma (Myanmar), India dan negara-negara Arab.


Di Afrika Ratib ini disebarkan oleh murid-murid al-Habib Ahmad bin Hasan seperti al-Habib Ahmad Masyhur al-Haddad dan lain-lain. Di India, Kemboja dan Burma oleh al-Habib Abdullah bin Alawi al-Atthas. Hingga kini kumpulan-kumpulan Ratib Al Habib Umar atau Zawiyah masih diamalkan di Rangoon dan di beberapa daerah di Burma. Tetapi mereka lebih terkenal di sana dengan Tariqah al-Atthasiyah.

Ratib ini telah lama sampai di Malaysia, Singapura, Brunei dan Indonesia. Antara keterangan ratib ini yang diterbitkan dalam bahasa Melayu di Singapura adalah sebuah kitab kecil yang bernama Fathu Rabbin-Nas yang ditulis oleh Al Habib Husein bin Abdullah bin Muhammad bin Mohsen bin Husein al-Attas. Tarikh selesai karangan ini adalah pada pagi Juma'at 20 Jumadil Awal 1342 (20 Desember 1923).

Pembacaan Ratib Al Atthas


(klik play, diperlukan flash plugin)

Pada tahun 1939, al-Habib Muhammad bin Salim al-Atthas telah menerbitkan sebuah kitab yang bernama Miftahul Imdad yang dicetak di Matbaah al-Huda di Pulau Pinang. Kitab ini mengandungi wirid-wirid datuk beliau al-Habib Ahmad bin Hasan al-Atthas tetapi terdapat juga Ratib al-Habib Umar bin Abdurrahman al-Attas di dalamnya.

Mengikut al-Habib Muhammad bin Salem al-Attas, al-Habib Hasan bin Ahmad al-Atthas pada suatu masa dahulu telah mencetak Ratib al-Atthas meneruskan percetakannya Mutaaba’ah al-Atthas yang pejabatnya terletak di Wadi Hasan, Johor Bahru, Malaysia, pada kira-kira tahun 1927.

Download Audio Pembacaan Ratib Al Atthas (Mp3) melalui mediafire
Download Teks Ratib Al Atthas (Pdf) melalui mediafire | wordpress

~ Wassalam ~

Previous
Next Post »

4 Komentar

Write Komentar
Anonim
AUTHOR
24 Mei, 2013 delete

assalamualaikum... habib,ane mohon ijin ngamalin ratib habib umar. dengan siapa ane bisa minta ijazah nya?

Reply
avatar
bungridho
AUTHOR
04 Maret, 2015 delete

untuk ijazah ratib al attas silahkan antum datang ke kramat empang bogor dan cari kediaman al habib agil bin muhammad bin salim al-attas allahuyarham, dan bertemu dengan penerus/anak beliau, al habib abdurahman bin agil al attas....silahkan datang pada hari kamis ashar

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
28 Oktober, 2017 delete

assalamualaikum... ane mohon ijin utk ngeprint dan mengamalkan Ratib Al Attas.

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
24 Oktober, 2018 delete

assalamualaikum... ane mohon ijin utk ngeprint dan mengamalkan Ratib Al Attas.

Reply
avatar